لپتاپ و کامپیوتر

تفاوت هارد SSD با HDD؟ (معرفی اجزای لپتاپ)

تفاوت هارد ssd با hdd
هارد ssd بهتر است یا hdd

.را در اینجا به طور کامل و تصصی آوردیم  ssd و hdd تفاوت هارد 

آشنایی شما با اجزای سخت افزاری لپتاپ

به طور کلی سخت افزار لپ تاپ و PC مشابه یکدیگر هستند. اجزای اصلی یک لپتاپ شامل کارت گرافیک، پردازنده، مادربرد، رم، هارد و صفحه نمایش می شود. علاوه بر این قطعات، قطعات سخت افزاری دیگری مثل اسپیکر و وبکم یا حافظه ذخیره سازی که می‌تواند هارد SSD و HDD باشد نیز درون یک لپ تاپ به همراه باطری وجود دارند.

پس ما در این مطلب (سیستم چی) هارد SSD و HDD را معرفی می کنیم، در مورد آنها کمی توضیح می‌دهیم و تفاوت آنها را برای شما به طور کامل شرح میدهیم و همینطور مهمترین مشخصه های هر کدام را بیان می‌کنیم:

هارد SSD چیست؟

در این دوره از عصر تکنولوژی نسل به روزی از هارد به جهت ذخیره کردن اطلاعات عرضه شده است به نام هارد “SSD“. ساختار آن به این صورت است که هیچ قسمت متحرک و یا حتی دیسک چرخان را شامل نمی‌شوند و در واقع این مورد باعث تفاوت اصلی آن‌ها با سایر هاردهای ذخیره کننده‌ی اطلاعات به حساب می‌‌آید. 

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره ارتقا لپتاپ

این قطعه ها در مدارهایی هستند که گرد هم آمدند و مثل انواع مختلف مموری، اطلاعات را به سرعت بسیار زیاد می‌خوانند و بدون هیچ گونه استفاده‌ای از نیروهایی چون برق، آن اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند.

هارد SSD

راهنمای خرید بهترین هارد SSD+ لیست قیمت SSD

افزایش سرعت با هارد SSD

سرعت بالا: یکی از تفاوت های هارد SSD با هارد HDD نحوه بارگذاری و یا انتقال و نگهداری اطلاعات شبیه فلش می باشد که دارای ساختار بزرگتری نسبت به فلش می باشد. اطلاعات بر روی مدارهای الکتریکی مجتمع با سرعت بالاتر از هارد های معمولی ذخیره می‌شوند. 

در هارد SSD سرعت خواندن بالا بوده ولی چون در زمان نوشتن نیاز به مدیریت اطلاعات و داده ها و سلول ها و حتی پیدا شدن فضای خالی است به این دلیل سرعت پایین تری دارد. اما در آخر سرعت بالاتری نسبت به هارد معمولی دارد.

هارد SSD نسبت به هاردهای دیگر از سرعت بسیار زیادی برخوردارند. حتی پرسرعت ترین هارد دیسک ۱۵K نیز نمی تواند با عملکرد SSDهای NAND flash رقابت کند. در همین راستا شما می توانید برای اقدام به SSD کردن رایانه خود و ارتقا سیستم تان اینجا کلیک کنید.

حافظه HDD چیست؟

HDD مخفف کلمه ی hard disk drive است. آن یک حافظه دائمی است برای ذخیره اطلاعاتی مثل فایل های مورد پردازش کامپیوتر مثل نصب سیستم عامل، بازی و … . این هاردها داده ها را به شکل مکانیکی روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کنند. یکی از ویژگی های بارز این هارد این است که توانایی ذخیره زیادی از داده ها را در ازای قیمت مناسب و ارزان به شما ارائه می دهد. از آنجا موضوع این مقاله توضیح در رابطه با تفاوت میان هارد SSD و HDD است. 

هنگام مقایسه آنها، حافظه های ssd واقعاً می درخشند. با وجود اینکه SSD و HDD  در زمینه ذخیره کردن اطلاعات کارایی و روند یکسانی دارند، با این وجود به همون اندازه تفاوت های زیادی هم با هم دارد.

تفاوت هارد SSD با HDD

مقایسه هاردهای SSD و HDD

هارد SSD بهتر است یا HDD?

از ویژگی های هارد ssd سرعت بالاتر و نوشتن اطلاعات است، که نه تنها در هاستینگ ها مورد استفاده است بلکه امروزه رایانه های شخصی تمایل بیشتری به استفاده از هارد SSD دارند. همچنین مصرف برق کمتری صورت می گیرد در هاردهای ssd و به صورت بهینه تری از باتری استفاده می شود. به علاوه مقاومت بالاتری نسبت به هاردمعمولی در مقابل ضربه دارد. 

این هاردها نسبت به مدل های قبلی صدا آرام تر، تولید گرمای کمتری می کند. hdd هارد دیسک الکترومکانیکی و اما SSD الکترونیکی است. هاردیسک HDD دارای اهرم های متحرکی است، که دارای صفحات مغناطیسی می باشد که به دور محور خود خواهد چرخید و اطلاعات را بر روی صفحات ذخیره خواهد کرد. اما مدت بیشتری زمان میبرد، که این هاردیسک ها حرکت کنند. 

اما SSD هیچ اهرم متحرکی نداشته و میتوانند بلافاصله شروع به نوشتن یا خواندن کنند و دیگر احتیاجی به جا به جایی قطعات نیست.

مزیت هارد ssd نسبت به hdd:

  1. پرسرعت تر: حافظه SSD به نسبت هارد های HDD از سرعت بسیار زیادی برخوردارند. حتی سریعترین hdd ها نیز نمی تواند با هارد های ssd رقابت کند و اصلا قابل مقایسه نیست
  2. مقاوت بالا در برابر ضربات در حافظه ssd: یک دیگر از تفاوت های هارد SSD با HDD از آنجا که در ماهیت این نوع از هاردها، دیسک چرخان و متحرک وجود ندارد، مقاومتشان در برابر ضربات بسیار بالا بوده و صاحبان آن ها دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات مهم خود بر اثر اصابت نخواهند بود.
  3.  کارکرد کاملا بدون صدا: هارد های SSD در مقایسه با بقیه هاردها از دیلی و صدای کمتری برخوردار هستند. شاید این مطلب برای شما مفید باشد: علت صدای زیاد هارد لپتاپ و کامپیوتر چیست ؟
  4. مصرف کمتر انرژی در هاردهای ssd نسبت به هاردهای {HDD} معمولی: هاردهای HDD که تکه های مکانیکی را محل به محل می کنند، به انرژی بیشتری نسبت به مقدار کم جریان الکتریکی منتقل شده از سلول های حافظه SSD نیاز دارند.
  5. مقایسه دوام متناسب هارد SSD با HDD: مقایسه دوام هاردها پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. حافظه SSD نمی توانند برای مدت زمان زیادی بدون نشتی خاموش شوند، اما هاردهای معمولی خاموش می توانند مدت ها در محیط های تحت کنترل محیط زیست دوام بیاورند. با این وجود، دوام SSD به دلیل قابلیت هایی اضافه شده به کنترل در حال رشد است.
راهکار نجات اطلاعات هارد دیسک

مقایسه هاردهای SSD و HDD

تقاط ضعف هارد ssd نسبت به hdd:

  1. بازیابی (ریکاوری) نکردن اطلاعات: بزرگترین کمبود هارد SSD، نداشتن قابلیت ریکاوری اطلاعات است. زمانیکه هارد HDD از کار بیفتد، شما میتوانید تا حدی اطلاعات را بازیابی کنند که البته قابلیت خود نیز وابسته به عواملی که موجب خرابی شده اند و هم چنین شرایط فیزیکی دیسک ها است که این قابلیت در هارد SSD وجود ندارد.
  2. میزان دفعات نوشتن: یکی از ایراداتی که میتوان به SSD گرفت این است که برای نوشتن مجبور به پاک کردن است و به همین دلیل سرعت خواندن آن از نوشتن بسیار بیشتر است و به همین دلیل از این نوع حافظه با تکنولوژی خاصی که دارد برای اطلاعات بارگزاری سیستم عامل و ذخیره سازی داده های نرم افزارهایی مانند دیتابیس استفاده میشود.
  3. ظرفیت: هم اکنون حافظه SSD با در نظر گرفتن ظرفیت، قابلیت رقابت با دیسک HDD را ندارد اما قطعا این قبیل محدودیت‌ها موقتی هستند و در آینده ای نه چندان دور مرتفع خواهند شد.
  4. کاهش سرعت: SSDها پس از مدتی از استفاده کند می‌شوند و اگر اطلاعات داخل آن ها رو به پر شدن برود این کاهش سرعت محسوس خواهد بود چون برای هر بار نوشتن باید عملیات کپی و حذف کردن را انجام دهد و به همین دلیل سرعت مناسب اولیه را ندارد.
هارد SSD
قیمت بالاتر
طول عمر بیشتر
سرعت بالاتر
ظرفیت: محدود
انرژی مصرفی کمتر
سایز کوچکتر و وزن پایین تر
اطمینان بیشتر
غیر مکانیکی
مناسب برای ذخیره اطلاعات اضافی مثل فیلم، متن و ...
هارد HDD
قیمت کمتر
طول عمر کمتر
سرعت پایین تر
قابل استفاده با ظرفیت‌های بسیار بالا
سایز بزرگتر و وزن بیشتر
اطمینان کمتر
مکانیکی
مناسب برای نصب سیستم عامل، بازی و ...

مهم ترین انواع تفاوت هارد HDD با SSD

دسترسی سریع تر به اطلاعات در هارد SSD:

اولین موردی که بهتر است به آن توجه کنیم این است که در هاردهای HDD، قطعه ی هد بر روی صفحه ی مغناطیسی به نام پلتر با سرعت زیاد حرکت می‌کند به همین دلیل HDD ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این هستند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد. اما در هاردهای SSD توانایی دسترسی مستقیم به اطلاعات امکان پذیر است. به همین علت سرعت راه اندازی و با بوت شدن سیستم دو برابر و سریع انجام می شود. 

مقاومت در برابر لرزش و ضربه:

هاردهای معمولی، به کوچکترین ضربه و لغزش و تکانی حساس هستند. این حساسیت به دلیل قطعات متحرک و حساس به نام هد و پلتر می‌باشد. در هاردهای SSD از تکنولوژی نزدیک به تکنولوژی فلش یا به اصطلاح NAND استفاده شده است. نبود قطعه متحرکی درون آن، هارد را تقریبا ضد ضربه می‌کند. اطلاعات درون ICها ذخیره می‌شوند.

تفاوت از لحاظ شکل و اندازه:

حافظه HDD  تنها در دو فرمت ۲.۵ و ۳.۵ اینچ وجود دارد و این در صورتی است که هارد SSD در اندازه‌های SFF, LFF, M.2 ,NVME و Add-in Cards قابل تهیه است.

تفاوت هارد ssd با hdd

بررسی تفاوت هارد ها

کلام آخر

ممنونم که تا پایان مطلب ” تفاوت هارد HDD و SSD در چیست” همراه ما بودید در صورتی که با هر گونه سوال یا مشکل خاص روبرو شدید، سیستم چی در تلاش است تا سوالات مشتریان و کاربران خود را در اسرع وقت پاسخ دهد.

شما عزیزان می توانید انواع هارد مورد نیاز خود را در بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت تعریف شده، از مجموعه ما خریداری نمایید و مشخصات فنی انواع اس اس دی سامسونگ، اس اس دی وسترن و اس اس دی ای دیتا و دیگر برندها را در کنار قیمت انواع حافظه ذخیره سازی در سیستم چی پیدا کنید.

می‌توانید از قسمت نظرات با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید و یا با شماره های 09128951816 یا 44050820 تماس گرفته و از ما مشاوره تلفنی و اینترنتی دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *